Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - ревю от Иван Масларов-Джъмбо

// Техника / Обективи | PhotoSynthesis | Април 29, 2024
Текст и снимки от Иван Масларов - Джъмбо

Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO засега оглавява класацията като най-силен макро обектив, който съм пробвал. Повечето актуални макро обективи с диапазон 100 милиметра имат макро фактор 1:1, докато днешният гостенин е с макро фактор 2:1. Накратко, ако с макрообектив 1:1 мога да заснема монета от 1 лев и тя ще се впише изцяло в кадъра на максимално приближение, то с макро с 2:1 ще мога да се приближа още повече и кадърът ще се изпълни с половината от монетата.

Друг пример. Стандартният размер сензор е 36 х 24 милиметра. От най-близко разстояние мога да заснема чертожна линийка, като в кадър ще влязат 18 милиметра от линийката вместо 36 милиметра, както е при макро 1:1. Да, снимал съм с още по-силен макро обектив с фактор 5:1, но разликата е, че той работи само в макро режим, тоест, с него не мога да заснема... портрет на човек, например.

Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - макро режим

Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - стандартен режим

С Laowa 100mm f2.8 мога да снимам както в макро, така и в стандартен режим с безкрайност. В едно кратко видео ще споделя за дизайна и някои функции, които трябва да настроите на камерата си за да може да използвате пълноценно обектива. Гледайте, а после ще продължим тук с още технически подробности. 



Както споменавам във видеото, обективът Laowa 100mm f/2.8 е с конструкция, в която е добавен удължителен пръстен към стандартен макро обектив и оптичната схема така е сметната, че да запази въпреки това възможността да снима на безкрайност.

Оптична схема на обектива Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO


Оптичната схема на обектива се състои от 12 оптични елемента разпределени в 10 групи. В името на модела може да откриете съкращението “АРО”. Това означава “апохромат” и този обектив наистина няма никакви видими хроматични аберации. Няма какво да чистите в Raw конвертора. Супер!

Единствено забелязвам лека дисторзия тип възглавничка. Нея ще трябва да коригирате ръчно, защото няма профил за този обектив в LR или Camera Raw.

Качеството на оптиката е изключително високо. Снимайки чарта за резолюции, останах впечатлен как дори на 2.8 разликата като рязкост от центъра към краищата е почти незабележима, а при диафрагми 4 и нагоре няма разлика, дори и на 22, когато очаквам вече да има дифракция на светлина... но няма. Като се замисля, може да не съм уцелил максимално точно фокуса върху чарта, защото се доверих само на „пийкинг“ вместо на 5-кратно увеличение да речем.

Пак повтарям, остротата от край до край е много добра на почти всички диафрагми. Разбира се, имаме винетиране при максимално отворена диафрагма, което при 5.6 вече не се забелязва. Примерите, които пускам са както винаги 100% кроп, без никакви приложени корекции (то, както се оказа, няма такива налични).

Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - тест

Диафрагма на обектива


При Laowa 100mm f/2.8 имаме диапазон на диафрагмата от 2.8 до 22. Превключването е през цяла стъпка и дори не е равномерно като движение. Не мисля, че това е особен проблем, заради една друга екстра която получаваме – 13 ламела. Ще подчертая, че толкова ламели имат само версиите за безогледална фотокамера. Какво ни дават толкова много ламели? Кръгло боке, дори и на затворена диафрагма. В галерията може да видите едни бяло-розови пролетни цветчета, които съм снимал веднъж на 2.8 и веднъж на 11. При максимална диафрагма имаме доста кремообразно боке, докато при диафрагма 11 се вижда пак боке на търкълца почти съвършено кръгли и леко остричко като ръбове (каквото аз харесвам).

Забелязвам и някои неточности в диафрагмата. Да, има винетиране при максимално отворена диафрагма, но има и тенденция кадърът да става все по-светъл, когато започнем да я затваряме, а работим на ръчен режим и променяме скоростта според диафрагмата. Разликата между осветеността на кадъра при 2.8 и 22 достига до 2/3 или дори и цяла диафрагма. Ако работите в А режим няма да го усетите, защото камерата ще компенсира.

Работата на отворена диафрагма при макро фотография не е добра идея. Дълбочината на полето при максимално макро може да достигне едва няколко милиметра. Пускам два примера заснети на максимално отворена и респективно затворена диафрагма за да видите как изглежда при почти плосък обект и такъв под ъгъл.

Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - плосък обект, отворена диафрагма 

Обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - плосък обект, затворена диафрагма

Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - обект под ъгъл, отворена диафрагма

Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - обект под ъгъл, затворена диафрагма

Загуба на светлосила


Всеки макро обектив, когато премине в режим макро, има загуба на светлина. При някои това се изписва на дисплея на камерата като промяна на числото на диафрагмата, при други тази загуба остава скрита, което не е много честно спрямо потребителя. Стандартният макро обектив има конструкция все едно са добавени макро пръстени, а Laowa 100mm f/2.8 има добавен дори още един. Цялата тази празнина в обектива води до загуба на светлина. Аз измерих загубата като 2EV единици при максимално макро увеличение. Обективът вместо 2.8 всъщност е 5.6. Спадът на светлина започва когато преминете маркера 1:4, отбелязан на метричната скала на обектива. Хубаво е, че различните макроувеличения са отбелязани на скалата, така знаете в какво увеличение работите. 

Какво още трябва да знаем за макро обектива Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO?


Laowa 100mm f2.8 2X Ultra Macro APO е ръчнофокусен обектив, който можете да откриете както за повечето от съвременните безогледални системи, така и за огледално-рефлексните фотоапарати Canon и Nikon.
Интересното при DSLR версиите на обектива - тази за Canon е с интегриран процесор и контакти за връзка с тялото. Така получавате пълна EXIF информация. За Nikon F байонета няма контакти, но има палеца който задвижва информационния ринг около байонета на по-високия клас Nikon-и и пак получавате информация за това на каква диафрагма снимате.

Безогледалните версии, за съжаление, както споменах във видеото, нямат опция да разпознаят какъв обектив е закачен и затова се налага ръчно въвеждане. В програмата за обработване поне ще видите, че сте снимали с обектив 100 мм с диафрагма 2.8 и до там. Важното че стабилизатора знае с какъв обектив се работи.

Труден ли е за работа ръчният фокус?


Ако снимате пчелички и цветенца, е малко трудно, да. Особено, когато има и ветрец - а то винаги има, щом закачите макрото на камерата. В студиото снимам само на ръчен фокус, защото използвам макро шейна за по-лесно кадриране. Автоматичният фокус ми липсва в моментите, в които искам да направя “фокус стакинг” - много полезна функция, когато искам да разширя твърде оскъдното поле на дълбочината. Да, с макро шейната също мога, но признавам нямам търпението да снимам 200 кадъра един по един…

В заключение мога да кажа, че обективът Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO е оптически прекрасен и работи добре както макро, така и като портретен, стига да не ви плаши ръчния фокус.
// Техника / Обективи | PhotoSynthesis | Април 29, 2024

Фотогалерия: Макро обектив Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO - ревю от Иван Масларов-Джъмбо

Коментари

Регистирайте се, за да добавите коментар.
Ако вече имате регистрация, влезте с потребителското си име и парола.

Коментари (0)

Прочети още статии